Orang Cafe,
tidak seperti cafe biasa, akan menyediakan satu forum yang unik untuk
komunikasi dan hiburan melalui medium Internet. Orang Cafe adalah jawapan
kepada permintaan yang semakin meningkat. Orang ramai mahu: (1) akses kepada
kaedah komunikasi dan jumlah maklumat yang kini boleh didapati di Internet, dan
(2) boleh dengan kos yang termampu dan dalam apa-apa cara yang mereka tidak
sosial, ekonomi, politik atau terpencil. Matlamat Orang Cafe adalah untuk
menyediakan masyarakat dengan sosial, pendidikan, hiburan, suasana komunikasi
di seluruh dunia.
Pelan
perniagaan disediakan untuk mendapatkan pembiayaan dalam jumlah sebanyak $
24,000. Pembiayaan tambahan diperlukan untuk memulakan kerja-kerja penyediaan
tapak dan pengubahsuaian, pembelian peralatan, dan untuk menampung perbelanjaan
dalam tahun pertama operasinya. Pembiayaan tambahan telah diperolehi dalam
bentuk: (1) $ 24,000 daripada Kumpulan Wang Pembangunan Ekonomi Oregon (2) $
19,000 simpanan peribadi daripada pemilik Cale Bruckner (3) $ 36,000 daripada
tiga pelabur (4) dan $ 9,290 dalam bentuk pendek pinjaman jangka.
Orang Cafe
akan dimasukkan sebagai perbadanan LLC. Ini akan melindungi pemilik Cale
Bruckner, dan tiga pelabur luar, Luke Walsh, Doug Wilson, dan John Underwood,
dari isu-isu liabiliti diri dan cukai dua kali. Pelabur akan dianggap sebagai
pemegang saham dan oleh itu tidak akan bertanggungjawab ke atas lebih daripada
pelaburan peribadi masing-masing daripada $ 12,000 setiap satu.
Pembiayaan,
sebagai tambahan kepada sumbangan modal daripada pemilik, pemegang saham dan
Kumpulan Wang Pembangunan Ekonomi Oregon, akan membolehkan Orang Cafe untuk
berjaya membuka dan mengekalkan operasi melalui tahun satu. Pelaburan modal
permulaan yang besar akan membolehkan Orang Cafe untuk menyediakan pelanggan
dengan sebuah kafe Internet yang diketengahkan penuh. Persekitaran yang unik,
mewah, dan inovatif diperlukan untuk menyediakan pelanggan dengan suasana yang
akan bertelur sosialisasi. Operasi yang berjaya dalam tahun satu akan
menyediakan Orang Cafe dengan asas pelanggan yang akan membolehkan ia menjadi diri yang mencukupi dalam tahun dua.
1.1 Objektif
Objektif Orang Cafe
bagi tiga tahun pertama operasi termasuk:
•
Pewujudan kelas atas persekitaran yang unik,
inovatif yang akan membezakan Orang Cafe dari rumah kopi tempatan.
•
Mendidik masyarakat mengenai apa yang Internet
tawarkan.
•
Pembentukan persekitaran yang akan membawa orang
yang mempunyai minat yang pelbagai latar belakang dan bersama-sama dalam satu
forum umum.
•
kopi dan roti perkara yang baik pada harga yang
berpatutan.
•
Mampu akses kepada sumber-sumber Internet dan
perkhidmatan dalam talian yang lain.
1.2 Kunci Kejayaan
Kunci kepada
kejayaan untuk Orang Cafe adalah:
•
Pewujudan unik inovatif suasana,, kelas atas yang
akan membezakan Orang Cafe dari lain kedai kopi tempatan dan kafe Internet di
masa hadapan.
•
Penubuhan Orang Cafe sebagai pusat komuniti untuk
sosialisasi dan hiburan.
•
Pewujudan persekitaran yang tidak akan
menakut-nakutkan pengguna orang baru. Orang Cafe akan meletakkan dirinya
sebagai sumber pendidikan bagi individu yang ingin belajar tentang manfaat
Internet tawarkan.
•
kopi dan roti barangan Besar.
1.3 Misi
Sebagai populariti
Internet terus berkembang pada kadar eksponen, mudah dan mampu dimiliki dengan
cepat menjadi satu keperluan hidup. Orang Cafe menyediakan masyarakat dengan
keupayaan untuk mengakses Internet, menikmati secawan kopi, dan berkongsi
pengalaman Internet dalam persekitaran yang selesa. Rakyat semua peringkat umur
dan latar belakang akan datang untuk menikmati persekitaran yang unik, mewah,
pendidikan, dan inovatif yang Orang Cafe menyediakan.
1.4 Risiko
Risiko yang
terlibat dengan memulakan Orang Cafe adalah:
•
Adakah terdapat permintaan untuk perkhidmatan yang
ditawarkan oleh Orang Cafe di Eugene?
•
Adakah populariti Internet terus berkembang, atau
Internet fad yang?
•
Adakah individu bersedia untuk membayar untuk
perkhidmatan ini Orang Cafe menawarkan?
•
Adakah kos yang mengakses Internet daripada
penurunan rumah begitu ketara bahawa tidak akan menjadi pasaran untuk Internet
Kafe seperti Orang Cafe?
2 Ringkasan Syarikat
Orang Cafe, akan berada di downtown Eugene di 10th dan Oak, ia
akan menyediakan perkhidmatan menggunakan internet yang mudah dan murah kepada
masyarakat. Orang Cafe akan menyediakan akses penuh kepada email, WWW, FTP,
Usenet dan aplikasi internet yang lain seperti Telnet dan Gopher. Orang Cafe
juga akan menyediakan tempat yang unik dan persekitaran yang innovative bagi
menjamu coffee yang enak, minuman khusus dan pelbagai jenis roti.
Orang Cafe akan menarik bagi individu dari semua peringkat umur
dan latar belakang. Pengajaran kelas internet dan kakitangan yang Orang Cafe
sediakan bagi membantu, akan menarik kepada penonton yang tidak menyamakan diri
mereka dengan zaman komputer masa kini. Aspek pendidikan akan menarik ahli-ahli
yang lebih muda dan tua masyarakat yang semakin minat di dalam sumber-sumber
unik yang terdapat di dalam internet. Lokasi downtown akan menyediakan orang perniagaan
dengan kemudahan mudah untuk kopi pagi mereka dan keperluan dalam talian.
2.1 Pemilikan Syarikat
Orang Cafe adalah milik persendirian Oregon Limited Liability
Corporation. Cale Bruckner, pengasas Orang Cafe, adalah pemilik majoriti. Lukas
Walsh, Doug Wilson, dan John Underwood, semua memegang jawatan saham minoriti
sebagai pelabur swasta.
2.2 Ringkasan Permulaan
Kos permulaan Orang Cafe akan meliputi peralatan membuat kopi,
pengubahsuaian tapak dan pengubahsuaian, modal untuk menampung kerugian pada
tahun pertama, dan peralatan komunikasi yang diperlukan untuk mendapatkan
pelanggan dalam talian.
Peralatan komunikasi yang perlu untuk menyediakan pelanggan Orang
Cafe dengan sambungan kelajuan tinggi untuk Internet dan perkhidmatan yang
ditawarkan bagi mengurangkan sebahagian besar daripada kos permulaan. Kos ini
akan termasuk terminal komputer dan semua kos yang berkaitan dengan
membangunkannya. Kos juga akan ditetapkan untuk pembelian dua pencetak laser
dan mesin pengimbas.
Di samping itu, kos akan diperuntukkan untuk membeli peralatan
membuat kopi. Satu mesin espresso, sebuah penggiling kopi automatik dan
peralatan tambahan kecil akan dibeli daripada Allann Brothers.
Tapak di 10 dan Oak akan memerlukan dana untuk pengubahsuaian.
Satu nilai kos akan ditetapkan bagi tujuan tersebut. Anggaran kos
pengubahsuaian termasuk didalam kos yang berkaitan dengan menyediakan tapak
untuk membuka perniagaan.
Butiran Perbelanjaan Permulaan:
- 11 komputer
= $ 22,000
- dua pencetak
= $ 1,000
- satu
pengimbas = $ 500
- perisian = $
810
- satu mesin
espresso = $ 10,700
- satu
penggiling espresso automatik = $ 795
- lekapan dan
pembentukan semula yang lain:
- dua
kaunter kopi / penyediaan makanan = $ 1,000
- satu
paparan maklumat kaunter = $ 1,000
- satu
minum / kaunter makan = $ 500
- enam
belas najis = $ 1,600
- enam
meja komputer w / kerusi = $ 2,400
- barang-barang
alat tulis = $ 500
- dua
telefon = $ 200
- perbelanjaan
hiasan = $ 13,000
Syarat
Permulaan
|
|
Perbelanjaan
permulaan
|
|
Undang-undang
|
$500
|
Alat
Tulis dan lain-lain
|
$500
|
Papan
iklan
|
$500
|
Penasihat
|
$2,000
|
Insurans
|
$700
|
Sewa
|
$1,445
|
4-kumpulan
Mesin Kopi Automatik
|
$10,700
|
Pengisar
kacang
|
$795
|
Sistem
Komputer (X11), perisian, Pencetak, Pengimba
|
$24,310
|
Talian
Komunikasi
|
$840
|
Jadual/Pembinaan
semula
|
$20,000
|
Jumlah
Perbelanjaan Permulaan
|
$62,290
|
Aset
Permulaan
|
|
Tunai
|
$24,000
|
Inventori
Permulaan
|
$2,000
|
Lain-lain
Aset Semasa
|
$0
|
Aset
Jangka Masa Panjang
|
$0
|
Jumlah
Aset
|
$26,000
|
Jumlah
Keperluan
|
$88,290
|
2.3 Lokasi dan Kemudahan Syarikat
Tapak A telah dipilih di 10 dan Oak di pusat bandar Eugene. Tempat
ini telah dipilih atas pelbagai sebab, termasuk:
Jarak ke
komuniti perniagaan pusat bandar.
- Jarak ke
bergaya, restoran mewah seperti West Brothers.
- Jarak ke
Stesen Eugene LTD. Kawasan tempat letak kereta.
- Kos rendah
sewa - $ 0,85 setiap kaki persegi untuk 1700 kaki persegi.
- Jarak
penglihatan yang tinggi.
Semua sifat-sifat ini adalah konsisten dengan matlamat Orang Cafe
dalam menyediakan hab pusat komunikasi dan sosialisasi masyarakat Eugene itu.
3 Perkhidmatan
Orang Cafe akan
menyediakan akses penuh kepada e-mel, WWW, FTP, Usenet dan aplikasi Internet yang lain seperti Telnet dan Gopher. Percetakan, pengimbasan, dan kursus pengenalan kepada Internet juga akan
disediakan untuk pelanggan. Orang Cafe juga akan menyediakan pelanggan dengan persekitaran yang unik dan
inovatif untuk menikmati kopi, minuman istimewa, dan makanan ringan.
3.1 Perbandingan
Kompetitif
Orang Cafe akan menjadi kafe Internet pertama
di Kuala Lumpur. Orang Cafe akan membezakan dirinya dari kafe ketat-kopi di
Kuala Lumpur dengan menyediakan pelanggan dengan Internet dan pengkomputeran
perkhidmatan.
3.2 perkhidmatan Penerangan
Orang Cafe akan
menyediakan pelanggan dengan akses penuh kepada Internet dan perisian komputer biasa dan perkakasan. Sebahagian daripada Internet dan pengkomputeran perkhidmatan yang disediakan kepada Orang Cafe pelanggan adalah seperti berikut:
- Akses kepada akaun
e-mel POP3 luar.
- Pelanggan boleh
mendaftar untuk akaun e-mel Orang Cafe. Akaun ini akan diuruskan oleh pelayan Orang Cafe dan boleh diakses dari sistem komputer di luar rangkaian Orang Cafe itu.
- FTP, Telnet, Gopher, dan lain-lain kemudahan Internet popular akan disediakan.
- Akses kepada percetakan
berwarna.
- Akses kepada aplikasi
perisian popular seperti Adobe Photoshop dan Microsoft Word.
Orang Cafe juga
akan menyediakan pelanggan dengan pengenalan kelas Internet dan e-mel. Kelas-kelas akan diadakan pada sebelah petang dan lewat petang. Dengan menyediakan kelas-kelas ini, Orang Cafe akan memberi pelanggan pengetahuan asas dan membiasakan dengan perkhidmatan kami. Komputer, akses Internet, dan kelas hanyalah sebahagian kemudahan yang Orang
Cafe sediakan. Kopi yang baik, minuman istimewa, makanan ringan, dan persekitaran yang selesa akan menyediakan
pelanggan Orang Cafe dengan rumah yang jauh dari rumah. Sebuah tempat untuk menikmati faedah pengkomputeran dalam persekitaran yang selesa dan dijaga
rapi.
3.3 Pemenuhan
Orang Cafe akan mendapatkan akses Internet dari Yes
4G. Yes 4G akan menyediakan sambungan Internet, perundingan rangkaian dan perkakasan yang diperlukan untuk menjalankan Orang Cafework. Allann Brothers akan menyediakan Orang Cafe dengan peralatan kopi, kopi pukal, dan bekalan kertas.
3.4 Teknologi
Orang Cafe akan
melabur dalam komputer berkelajuan tinggi untuk menyediakan pelanggan dengan sambungan yang cepat dan cekap kepada Internet. Orang Cafe akan terus menaik taraf dan mengubah suai sistem untuk tinggal semasa dengan teknologi komunikasi. Salah satu daya tarikan utama yang berkaitan dengan kafe Internet, adalah keadaan peralatan seni yang sedia untuk digunakan. Tidak semua orang mempunyai PC Pentium di rumah atau pejabat mereka.
3.5 Perkhidmatan Masa Akan Datang
Sebagai Orang
Cafe berkembang, lebih sistem komunikasi akan ditambah. Kemungkinan unit tambahan telah diambilkira didalam pelan semasa. Oleh kerana permintaan untuk kenaikan sambungan Internet, bersama-sama dengan peningkatan dalam persaingan, Orang Cafe akan terus menambah perkhidmatan baru untuk menjaga pangkalan pelanggan datang kembali untuk lebih.
4.Ringkasan Analisis Pasaran
Orang Cafe berhadapan dengan peluang yang menarik untuk menjadi
penggerak pertama didalam Pasaran Eugene Cyber-Cafe, Populariti Kopi yang
kosisten digabungkan dengan minat yang semakin meningkat ke atas penggunaan
internet, telah terbukti menjadi satu konsep yang baikk dalam pasaran dan akan
menghasilkan hasil yang sama dengan Eugene
4.1 Sasaran Pasaran strategi Segmen
Orang Cafe berhasrat untuk memenuhi kehendak terutama pada
golongan yang inginkan panduan penggunaan apabila menggunakannya buat kali
pertama. serta untuk melihat sendiri bagaimana kerenah pengguna yang
berpengalaman dalam penggunaan komputer dalam persekitaran sosial. Selain dari
itu, Orang Cafe akan menjadi tarikan orang tempatan serta pelancong profesional
yang berhasrat untuk bekerja atau daftar mesej email mereka dalam suasana
yang selesa. Para Profesional ini sama ada akan menggunakan PC Orang Cafe, atau
Komputer riba mereka sendiri. Pasaran sasaran Orang Cafe meliputi pelbagai
peringkat umur.
4.1.1 Tren pasaran
Tinjauan telah dijalankan lewat tahun 1996, 5 Kunci soalan yang
ditanya oleh lima puluh pelanggan yang berpotensi, beberapa penemuan mendapati.
- 35% Berkata
mereka akan bersedia untuk membayar akses kepada internet
- 25% Berkata
penggunaan internet lebih tertumpu pada penggunaan harian untuk berkomunikasi
4.1.2 Keperluan pasaran
Faktor-faktor seperti keperluan semasa,
ketagihan dan Sejarah data jualan memastikan permintaan yang tinggi untuk kopi
akan kekal berterusan dalam tempoh lima tahun akan datang. pertumbuhan pesat
dalam internet serta perkhidmatan dalam talian, yang telah disaksikan
oleh seluruh dunia, adalah hanya sebahagian kecil daripada bilangan itu,
Potensi pertumbuhan internet sangat tinggi, dimana suatu hari nanti, terminal
komputer dengan sambungan internet akan menjadi seperti penggunaan telefon, ini
mungkin akan terjadi dalam 10 atau 20 tahun akan datang, tetapi untuk tempoh
lima tahun akan datang, pasaran pembekal perkhidmatan dalam talian pastu
mengalami pertumbuhan yang luar biasa.
4.2 Segmentasi pasaran
Pelanggan Orang Cafe boleh dibahagikan kepada dua kumpulan.
Kumpulan pertama adalah biasa dengan Internet dan keinginan suasana yang
progresif dan akan menarik mereka untuk keluar dari pejabat atau tempat untuk
untuk menikmati Secawan kopi yang enak. Kumpulan kedua tidak biasa dengan
Internet, lagi, dan hanya menunggu peluang yang sesuai untuk menyertai komuniti
dalam talian. Sasaran Pasaran untuk Orang Cafe dalam lingkungan umur 18 hingga
50 tahun.pasaran sasaran Orang Cafe boleh dibahagikan
kepada segmen pasaran yang lebih khusus. Majoriti
individu-individu ini adalah pelajar dan ahli perniagaan. Lihat carta Analisis
Pasaran dan jadual di bawah untuk lebih khusus.
4.3 Analisis Perkhidmatan Perniagaan
Industri kopi runcit di Eugene mengalami pertumbuhan yang pesat
pada awal dekad ini dan kini bergerak ke peringkat matang dalam kitaran
hayatnya. Banyak faktor yang menyumbang kepada permintaan yang besar untuk
minum kopi yang baik di Eugene. Universiti adalah sumber utama permintaan untuk
peruncit kopi. Iklim di Eugene adalah amat sesuai untuk penggunaan kopi. Trend
semasa di Northwest mencerminkan populariti minuman segar, kopi yang bermutu.
Eugene n dalah syuga bagi penggemar Kopi
Populariti Internet berkembang pesat. Mereka yang biasa dengan
Internet juga sedar tentang bagaimana seronoknya dan ketagihnya melayari
internet. Mereka yang belum berpengalaman dalam Internet, perlukan suasana yang
mudah, santai di mana mereka boleh merasa selesa mempelajari dan menggunakan
teknologi terkini. Orang Cafe bertujuan untuk menyediakan pelanggan dengan
akses Internet yang mampu dimiliki dalam suasana yang inovatif.
Oleh kerana persaingan sengit, pemilik kafe mesti mencari jalan
untuk mencari identiti dan kelainan tempat perniagaan mereka daripada orang
lain bagi mencapai dan mengekalkan kelebihan daya saing. Pengasas Orang Cafe
menyedari hal ini, oleh itu Orang Cafe menyedari keperluan bagi menggabungkan
sebuah kafe dengan perkhidmatan Internet yang lengkap adalah kunci kepada
kejayaan. Hakikatnya tidak ada siber kafe ditubuhkan di Eugene. Menghasilkan Orang
Cafe ini membuka peluang baru dalam memperoleh keuntungan yang tinggi dalam
pasaran
4.3.1 Persaingan dan Membeli Pattern
Pesaing utama dalam segmen kopi yang dijual adalah Cafe Paradisio,
Full City, Coffee Corner dan Allann Bros Perniagaan ini terletak di dalam atau
berhampiran kawasan pusat bandar, dan menyasarkan golongan yang sama
dengan Orang Cafe (iaitu Golongan Terpelajar, pelajar dan orang-orang perniagaan
).
Persaingan dari pembekal perkhidmatan internet datang dari
perniaga milik tempatan serta firma negara.Angka ini dijangka berkembang dengan
peningkatan permintaan untuk akses Internet.
4.3.2 Penglibatan Perniagaan
Bilangan pembekal perkhidmatan dalam talian di Eugene adalah lebih
kurang lapan, pembekal perkhidmatan serantau menggunakan beberapa strategi
harga yang berbeza, Sesetengah mengenakan bayaran bulanan, manakala yang lain
mengenakan yuran setiap jam. bagi pengguna biasa yang tidak yakin mendapat
perkhidmatan internet yang baik tidak akan sanggup untuk membayar harga yang
tinggi.
4.3.3 Mengedarkan Perkhidmatan
Persaingan hebat di antara peruncit kopi di Eugene menyebabkan
semua syarikat menghadapi kos sama. Terdapat hubungan yang positif antara harga
dan kualiti kopi.ada Koi berharga RM8.00 manakala yang agak berlainan akan jual
dengan harga yang lebih mahal.Pemborong menjual kacang kepada peruncit pada
purata diskaun 50 peratus. Sebagai contoh, satu paun kacang Sumatera borong dengan
harga RM 6.95 dan dijual untuk RM 13,95
No comments:
Post a Comment